8 Ocak 2016 Cuma

Japon "Shoji" stili lamba

Bir parçası ya da belli bir bölümü bozulmuş-kırılmış eşyaları yeniden değerlendirmeyi seviyorum. Buzlu ve silindir cama sahip bir lamba vardı ve düşünce elbette buzlu silindir cam kullanılamayacak şekilde kırıldı. Ancak ampulu tutan kısmı ve ayağı sağlamdı. 



Hatta bu yuvarlak ahşap ayak ileride yapmayı planladığım disk zımpara için faydalı bir parça olabilir.

Ben de bu parçaları kullanarak Japon stili bir shoji lambası yapmak istedim. Geleneksel Japon mimarisinde shoji kapı ya da pencere olabildiği gibi, odaları bölümlere ayıran kayan kapılar da olabiliyor. Ahşap ya da bambu çerçevelerin arkasına ya da içine konulmuş yarı saydam kağıt kullanılıyor. Bu geleneksel kağıtlara da washi deniyor. Yapacağım lamba da bu görüntüde olacak. 

Genelde yaptığım şeylerle ilgili önceden plan ya da çizim yapmıyorum. Ama bittikten sonra bazen ölçülerini not alabiliyorum. Tahtaları kesmeye başladım.



Bütün parçaların kesimi bittikten sonra montaj başlayacak. Tabanı oluşturacak parçanın tam ortasına ampulun "duy'u" gelecek. Elimdeki 32 mm'lik ahşap ucu bu iş için uygun.




Eğer ölçüler eşit olmazsa, montaj esnasında eğik durma ya da yana yatma gibi sorunlar ortaya çıkabilir. Tam 90 derece için gönye kesim hızarı en doğru sonuç ancak bu yoksa marangoz gönyesi ile her parçayı kontrol etmekte fayda var. 

Gönye kesim hızarı : 


Lambanın kendi gövdesinden ayrı olarak bir de kapağı olacak. Onun da ölçüleri gövdedeki ölçülerle eşit olmalı.




Gövde montajında sadece yapıştırıcı kullanıyorum. Vida hem gereksiz, hem de sade görüntüsüne uygun olmayacak.

Basit gibi görünse de, ölçüleri ayarlamak tahminimden daha zor oldu. Benim gönye hızarım yok. Herşeyi elimle kesiyorum :)





Boyama aşamasına dair bir resmim yok. Zaten ahşaptan yaptığım şeyleri boyamayı sevmiyorum. Hem boya yapacak yer bulma zorluğu, hem de bölgelere eşit olarak dağıtamama sorunu bunda etken.

Üst kapak, gövdeye mıknatıslar yardımı ile tutunacak. Bunun için mıknatıs delikleri açtım. Üst kapağa da mıknatısların yakalaması için işlevsiz küçük vidalar taktım.




Sıra elektrik ve ampul ile ilgili olan kısmı bağlamaya geldi. 



Tabanda duy'a ait somunu direkt olarak ahşabın üstüne sıkmak istemedim. Somundan hemen önceki gri plastik parça tanıdık gelmiş olabilir. Bir ara parmak davulları çıkmıştı hatırlarsınız. Bende de vardı ve bozulmuştu. Bu da onun zili :) Parçaları atmayıp biriktirmek, ileride işe yarayabilir ;)


Duy'un montajı da tamamlandı. Hemen kontrol ettim.



Elimde elbette japon geleneksel washi kağıdı yok ama en yakın örnek olarak yağlı kağıt (fırın kağıdı) kullanabilirim. Diğer tip kağıtlar ışığı engelleyecek kadar kalın sayılırlar. Bu saydamlık tam istediğim ölçüde.



Gövde duvarlarının ise, özellikle ileride değiştirmek istersem kolay çıkabilecek bir sistemde olmasını tercih ettim. Dolayısı ile ahşap gövdeye yapışmayacaklar.

Maket kartonu ile çerçeve duvarlar, içlerine de kağıtlar.





Tamamlandı :)




Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.